Home
085 - 888 62 10 Gratis advies van een arts & Orthomoleculairkundige

Cart:

0
U heeft geen producten in uw winkelwagen.

0

Voor 16:00 besteld volgende dag in huis | Voordelig verzonden voor €3,95

Omega 3-vetzuren

Omega 3 VetzurenOmega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren gebruiken? Omega 3-vetzuren worden vaak genomen in capsule of vloeibare vorm als aanvulling op de dagelijkse voeding. Zelfs bij een “gezond” westers eetpatroon hebben veel mensen een tekort aan omega 3-vetzuren. Waarom omega 3-vetzuren gebruiken? Omega 3-vetzuren zijn essentieel vetzuren voor het gezond houden van onder andere hart- en vaten, voor uw huid, nachtrust en geestelijke gesteldheid. Al 22% van de Nederlanders slikt regelmatig deze essentiële omega 3-vetzuren.



Wat zijn Omega 3-vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die ons lichaam gebruik als bouwstenen. Zo gebruikt ons lichaam Omega 3-vetzuren voor onder andere de opbouw van celwanden en het zenuwstelsel. Ook worden Omega 3- vetzuren gebruikt als grondstof bij hormonale processen en speelt het een belangrijke rol bij onze weerstand en Immuunsysteem.  Omega 3-vetzuren zijn in de regel opgebouwd uit ALA (Alfa-Linoleenzuur), DHA (Docosahexaeenzuur) en EPA (Eicosapentaeenzuur).

Ons lichaam kan zelf EPA en DHA aanmaken vanuit ALA. Omdat het lichaam niet zelf ALA kan aanmaken en wij dit Omega 3-vetzuur enkel uit onze voeding kunnen halen is dit het enige echte essentiële Omega 3-vetzuur. Omdat omzetting in ons lichaam van ALA naar DHA of EPA op zeer inefficiënte wijze gebeurt wordt DHA en EPA ook vaak tot een essentiële omega-3 vetzuur gerekend, ondanks dat dit niet volledig juist is.

 
Waarom Omega 3-vetzuren zo belangrijk zijn

Om het belang van Omega 3-vetzuren goed uit te leggen moeten de meest voorkomende bestandsdelen in Omega 3-vetzuren apart bekeken worden. Zo is DHA één van de belangrijkste bouwstenen voor onze membranen. DHA houdt onze celmembranen flexibel en vloeibaar wat zorgt voor een betere prikkelgeleiding en signaaloverdracht tussen onze cellen. In onze hersenen, zenuwen en netvlies speelt DHA vooral een belangrijke rol, omdat daar de concentratie DHA ten opzichte van andere cellen in ons lichaam het hoogst ligt. Hierdoor is dit omega 3-vetzuur van groot belang voor de hersen- en zenuwfunctie en het gezichtsvermogen. Een goede verhouding tussen de verschillende omega 3-vetzuren ondersteund onze hersenen helder na te denken, het verbeterd het concentratievermogen en ons geheugen. Ook speelt DHA een rol bij ons hormoonhuishouden en de hiermee gepaard gaande geestelijke gemoedstoestand. EPA is ook betrokken bij de opbouw van onze cellen, maar speelt vooral een belangrijke bij ons weerstand en immuunsysteem.

De omega 3- vetzuren EPA en DHA hebben een positieve invloed op onder andere een regelmatige hartslag en ondersteunen bij het behoudt van een normale bloeddruk. Ook ondersteund omega 3-vetzuur het soepel houden van vaten en rode bloedcellen, bij het verlagen van de triglyceridenspiegel en werkt het ondersteunend bij een juiste insulinewerking.

 

Omega 3-vetzuren bij zwangerschap

Omega 3-vetzuren zijn speciaal belangrijk voor vrouwen tijdens zwangerschap of wanneer zij de pasgeborenen borstvoeding geven. Het Omega 3-vetzuur, DHA is van grootbelang voor de hersenontwikkeling van de ongeborenen of zuigeling. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven dragen aan hun ongeborenen of baby veel DHA over onder andere de hersenen ontwikkeling van het kind. Indien het omega 3-vetzuur niet voldoende aanwezig is wordt er minder DHA dan overdragen naar het kind en/of wordt er bij de vrouw DHA onttrokken uit de “voorraad” in de hersenen. Veel zwangere vrouwen nemen dan ook extra omega 3-vetzuren met in verhouding een hogere DHA-EPA verhouding.


Waarom omega 3- vetzuur supplementen

Bij een normaal gezond (westers) voedingspatroon krijgen wij te weinig Omega-3 vetzuren binnen. Deze Omega 3-vetzuren zitten hoofdzakelijk in vetten vis zoals zalm en haring, waarvan wij in de regel te weinig binnenkrijgen. Een andere reden waarom extra inname van omega 3-vetzuren van belang is, is dat wij te veel omega 6 binnen krijgen. Balans tussen deze twee vetzuren is van grootbelang.  Uit onderzoek is gebleken dat wij bij een “gezond” westers voedingspatroon een verhouding Omega 6 tot Omega 3 halen tussen 10:1 en 20:1. (dus 10 omega-6 tot 1 omega-3). Uit onderzoek is ook gebleken dat een ideale verhouding van ongeveer 4:1 ideaal is.
De enige realistisch manier om deze verhouding te halen, is door enerzijds Omega 6 vetzuren, zoals Linolzuur en Arachidonzuur te beperken en anderzijds Omega 3-vetzuren in te nemen door een goed en zuiver Omega 3-vetzuur supplement.